" />

Zi: 3 decembrie 2018

Proteinele – rolul in organism

No Comments
Proteinele - rolul in organism

Proteinele reprezinta macronutrienti importanti in functionarea organismului.

Va prezentam in cele ce urmeaza rolul proteinelor:

  • Rol plastic:
    • fundamental, deoarece intra in structura tuturor celulelor;
    • sunt folosite pentru dezvoltarea si reinnoirea celulelor.
  • Rol functional:
    • intra in structura enzimelor, hormonilor, a altor substante biologic active, prin intermediul carora se implica in majoritatea proceselor metabolice.
  • Mentinerea presiunii coloid-osmotice si a echilibrului acido-bazic
  • Dezvoltarea tesutului osos
    • proteinele sunt componente importante ale matricei organice.
  • Cresterea rezistentei organismului fara de actiunea factorilor infectiosi si a noxelor chimice
  • Rol energetic:
    • prin metabolizarea a 1 g de proteine se furnizeaza 4 kcal.

Fibrele alimentare

No Comments
Fibrele alimentare

Fibrele alimentare sunt principii nutritive de natura vegetala, nedigerabile sub actiunea enzimelor digestive si neabsorbabile, in totalitate, prin mucoasa intestinala, deoarece majoritatea sunt polimeri glucidici.

Fibrele alimentare sunt impartite in trei categorii:

  • fibrele structurale: celuloza, lignina, unele hemiceluloze, pectine, care intra in structura peretilor celulari ai plantelor;
  • gumele si mucilagiile: cu rol in reconstituirea zonelor lezate ale plantelor;
  • polizaharidele de depozit: reprezinta rezervele nutritive ale plantelor.

Din punct de vedere al solubilitatii in acizi si baze, fibrele alimentare se clasifica in:

  • insolubile:
    • celuloza, lignina, unele hemiceluloze;
    • necesare unei bune functionari a colonului.
  • solubile:
    • pectinele, unele hemiceluloze, gume, mucilagii, polizaharide de depozit;
    • incetinesc evacuarea gastrica, atenueaza cresterile post-prandiale ale glicemiei.

Efectele benefice pe care le au fibrele alimentare in functionarea optima a organismului:

  • stimuleaza masticatia, fluxul salivar si secretia de suc gastric, contribuind la o buna digestie;
  • determina senzatia de satietate precoce;
  • cresc volumul bolului fecal si reduc timpul tranzitului intestinal, combatand constipatia;
  • contribuie la detoxifierea organismului, prin epurarea diversilor produsi toxici, inclusiv a celor cancerigeni;
  • leaga colesterolul si alte grasimi, marind cantitatea excretata si reducand absorbtia intesinala a acestora;
  • contribuie la mentinerea florei bacteriene intestinale normale.

content protection is powered by http://jaspreetchahal.org