Carbohidratii si diabetul zaharat

Carbohidratii si diabetul zaharat

Carbohidratii produc cresterea glicemiei si in consecinta un consum exagerat de carbohidrati poate sa le produca probleme persoanelor ce sufera de diabet zaharat.

Este total gresit sa catalogam carbohidratii ca fiind nesanatosi. O persoana cu o stare de sanatate normala poate tolera foarte bine o cantitate moderata de carbohidrati. Cu toate acestea, cu cat sunteti mai insulino-rezistenti, cu atat aveti o abilitate mai scazuta de a tolera carbohidratii.

Persoanele cu prediabet sau diabet zaharat tip 2, in special, vor observa ca atunci cand consuma mai multi carbohidrati, vor avea probleme cu:

  • Glicemia;
  • Cresterea insulino-rezistentei;
  • Cresterea in greutate;
  • Cresterea poftei de mancare.

ATENTIE: Daca urmati un tratament antidiabetic oral care va poate produce hipoglicemie, nu ar trebui sa scadeti consumul de carbohidrati daca medicul diabetolog nu va recomanda asta.

CONSUMUL EXCESIV DE CARBOHIDRATI

Desi este greu de dovedit ca o anumita dieta duce la obezitate si diabet zaharat tip 2, se pare ca o importanta majora o constituie consumul exagerat de carbohidrati si de zahar.

Carbohidratii si diabetul zaharatUn studiu national legat de dieta persoanelor cu venituri minime a aratat ca o proportie semnificativa de persoane sub 50 de ani consuma intre 500 g si 600 g de carbohidrati si peste 300 g de zahar pe zi.

Un grup populational cu varste intre 19 si 34 de ani au demonstrat cu consum energetic provenit numai din zahar de 68%.

In timp ce acest studiu s-a bazat doar pe populatia cu un venit scazut, este foarte probabil ca un consum exagerat de carbohidrati si de zahar sa fie similar si in randul populatiei cu un venit ridicat.

CE SE INTAMPLA ATUNCI CAND CONSUMAM CARBOHIDRATI?

Atunci cand consumam carbohidrati, acestia sunt descompusi prin digestie direct in glucoza, care este absorbita in sange. In continuare corpul secreta insulina (acest proces nu este valabil daca aveti diabet zaharat tip 1) pentru a indeparta glucoza din sange.

Insulina fie va transporta glucoza in celule precum celulele musculare sau celulele de la nivelul organelor, fie va depozita glucoza sub forma de grasime. Cu cat consumati mai multi carbohidrati in fiecare zi, cu atat vor fi depozitati mai multi sub forma de grasime.

CARBOHIDRATII SI HIPERGLICEMIA

Un consum exagerat de carbohidrati atunci cand suferiti de diabet zaharat, nu reprezinta cea mai buna optiune. Deoarece carbohidratii sunt convertiti direct in glucoza, majoritatea oamenilor cu diabet se vor lupta sa atinga un nivel bun al glicemiei atunci cand urmeaza o dieta bogata in carbohidrati.

Cu cat vorbim despre carbohidrati mai rafinati, cu atat mai rapid ei vor afecta glicemia. Asadar, cerealele rafinate, ca painea alba, orezul alb si orice alte alimente zaharoase, vor produce o crestere brusca a glicemiei.

Carbohidratii si diabetul zaharatRezistenta la insulina la pacientii cu diabet zaharat tip 2 inseamna ca organismul se va lupta sa consume zaharul din sange. Cu cat veti consuma mai multi carbohidrati, cu atat corpul se va lupta mai mult, iar glicemia va creste mai repede.

Unele persoane cu diabet zaharat tip 1 pot tolera o dieta saraca in grasimi, daca stiu sa isi ajusteze foarte bine doza de insulina, insa adevarul este ca majoritatea oamenilor cu diabet zaharat tip 1 se lupta in fiecare zi sa atinga un control adecvat atunci cand urmeaza o dieta bazata pe carbohidrati.

CARBOHIDRATII SI REZISTENTA LA INSULINA

Prediabetul si diabetul zaharat tip 2 sunt afectiuni ce prezinta intoleranta la glucoza, asadar intoleranta la carbohidrati.

In prediabet, dar si in prima decada a diabetului zaharat tip 2, corpul produce in mod excesiv insulina, iar asta se insoteste de cele mai multe ori de scaderea in greutate. Aceasta supraproductie de insulina duce la insulino-rezistenta si la dezvoltarea si progresia spre diabetul zaharat tip 2.

Pentru a reusi sa inversati aceasta progresie, trebuie sa opriti robinetul cu insulina. Avand in vedere ca hidratii de carbon sau carbohidratii reprezinta cel mai important stimul al productiei de insulina, este normal sa reduceti consumul de carbohidrati.

Persoanele cu diabet zaharat tip 1 ce urmeaza o dieta bogata in carbohidrati pot deasemenea dezvolta insulino-rezistenta. Daca va injectati cantitati din ce in ce mai mari de insulina in fiecare zi, inseamna ca ati dezvoltat insulino-rezistenta.

CARBOHIDRATII SI CRESTEREA IN GREUTATE

Carbohidratii sunt buni, chiar daca in mod cert nu sunt esentiali pentru a oferi energie muschilor si organelor.

In vremurile noastre, totusi, majoritatea oamenilor nu mai sunt la fel de activi ca inainte. Munca la birou si masinile au inlocuit in mod cert o mare parte a muncii fizice, iar transportul a inlocuit mersul pe jos.

Carbohidratii si diabetul zaharatAtunci cand oamenii sunt activi pe tot parcursul zilei, mesele bogate in carbohidrati au mai mult sens. Muschii se comporta ca magazii de zahar, iar atunci cand faceti exercitii, muschii utilizeaza depozitele din magazii. Utilizarea muschilor pe parcursul zilei va goli depozitele, urmand ca acestea sa fie reumplute la urmatoarea masa ce contine carbohidrati.

In zilele noastre, totusi, foarte putini isi golesc depozitele musculare de zahar. Asadar, atunci cand consumati carbohidrati, glucoza nu este utilizata pentru a umple depozitele musculare, ci este in majoritate depozitata ca grasime.

Insulina reprezinta hormonul de depozit, asadar, daca va ingrasati, primul pas pe care trebuie sa il faceti este sa reduceti consumul de carbohidrati pentru a reduce nivelul insulinei si implicit cresterea in greutate.

CARBOHIDRATII SI POFTA DE MANCARE

Au existat nenumarate studii stiintifice ce au cautat in mod special efectul consumului de carbohidrati asupra apetitului persoanelor cu diabet zaharat.

Un studiu din 2005 arata ca o scadere a consumului de carbohidrati ajuta la reducerea poftei de mancare, reduce acumularea de energie si promoveaza scaderea in greutate la persoanele cu diabet zaharat tip 2.

Carbohidratii si diabetul zaharatO dieta saraca in carbohidrati poate reduce pofta de mancare pentru ca grasimile sanatoase, naturale si consumul moderat de proteine din dieta ajuta la completarea nevoii de energie intr-un mod mai durabil decat in cazul carbohidratilor.

Reducerea nivelului de insulina si consumul de energie prin cetoza, arderea grasimilor, va poate ajuta deasemenea la reducerea poftei de mancare pe parcursul zilei.

Sursa: Diabetes UK

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.